Ugrás a fő tartalomra

Bodza

Csirli kérésére itt a bodzabor receptje.
Ha beírjátok a keresőbe, hogy vin de sureau, akkor nagyjából ugyanazt a receptet adja ki, számos változatban. Én ezt választottam.
Ha valaki szeret(ne) fordítani, vagy vannak tanítványai, esetleg franciául tanuló gyerekei, barátai és üzletfelei, akiknek gyakorolniuk kell a fordítást, annak idemásolom a szöveget.

Pour 8 personnes :
  • Pour 1 litre de vin blanc sec de table :
  • 6 têtes de fleurs de sureau
  • 150 à 200 g de sucre-semoule
  • 1 verre alcool à 90° (pharmacie) coupé d'un verre d'eau minérale ou bouillie
  • Préparation : 30 mn
  • Cuisson : 0 mn
  • Repos : 0 mn
  • Temps total : 30 mn  
  • Préparation

1Mettre tout les ingrédients dans un récipient et laissez macérer 3 jours.

2Enlever les fleurs de sureau puis filtrer le vin soit avec un filtre à café dans un entonnoir, soit avec un collant usagé. Mettre dans des jolies bouteilles à vis (voir photo).
Pour finir... Se sert très frais. Apéritif agréable pour l'été.
És akkor ugyanez magyarul:
8 személyre:   (Ez hogy jött ki?)
  • 1 liter száraz asztali bor
  • 6 bodzavirág
  • 15-20 dkg cukor
  • 1 pohár 90°-os alkohol ugyanennyi ásványvízzel, vagy forralt vízzel hígitva
  • Elkészítés : 30 perc
  • Főzés : perc
  • Pihentetés : 0 perc
  • Teljes idő : 30 perc 
  • Elkészítés


1 Tedd az összes hozzávalót egy nagy edénybe, és hagyd ázni 3 napig.

2 Szedd ki a virágokat, és szűrd át a bort például kávéfilteren vagy egy harisnyán. Töltsd szép üvegekbe.
Befejezésül... Nagyon hidegen fogyaszd. Kellemes nyári aperitif.

Igyekeztem az eredeti receptet pontosan fordítani, de azért leírom, mi mindent tudtam meg a többi receptből.

  • Van, aki fehérborból csinálja, van, aki vörösből, és van, aki roséból. Szerintem olyanból érdemes, amit amúgy is szeretünk.
  • A 6 bodzavirág nálam 10,  a cukor pedig 15 dkg.
  • A gyógyszertári alkohol és a víz keverékét és egyszerűen vodkával oldottam meg. Ebben a receptben nagyvonalúan pohár  szerepel mértékegységként, de az nem derül ki, hogy mekkora pohárról van szó. Más receptekben az szerepelt, hogy 1 liter borhoz 2 dl töményebb alkohol kell.
  • Hűvös, sötét helyen (pince) kell áztatni, különben megbarnul.
  • Én ma reggel raktam össze, este persze megkóstoltuk, és már most nagyon finom. Tényleg nagyon lehűtve lesz majd az igazi, esetleg bubisvízzel hígitva, fröccsnek.
  • Soha, semmiképpen nem szűrném át harisnyán. (Azt alig merem leírni, hogy az eredeti szövegben használt harisnya szerepel.) Kávéfilter nincs itthon, de nekem eddig mindig működött az, hogy a szűrőt kibéleltem 2-3 réteg konyhai papírtörlővel.
  • Valahol azt is olvastam, hogy kb. a következő bodzaszezonig eltartható parafadugóval lezárt üvegekben. Na, ezt mi nem fogjuk megtapasztalni. :)
És készül a címke is a bodzaborhoz.

Eszternél találtam bodzapezsgőt is, a holnapi napba nem fér bele, de szerintem vasárnap reggel mászok fel a tetőre, mert már csak onnan érem el a virágokat. 

Megjegyzések

  1. Koszonom! Nagyon jol hangzik! Kifigyeltem, hogy a hazunk mogott van egy bodzabokor... Meg ha eg szorpnyit nem is, de 6-ot csak le tudok csippenteni a viragaibol :)

    VálaszTörlés

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

A meseszámok

is változnak. Mi még úgy tanultuk, hogy a leggyakoribb meseszámok a 3 (próba, királyfi, királylány), a 7 (sárkány feje) esetleg 9, 77 vagy 99 (szoba). De mostanában úgy tűnik, a 100-nak van mágikus, misztikus jelentése, az lett az új meseszám. Az épp aktuális miniszterelnök a hivatalba lépése után 100 nappal tart helyzetértékelést, az új főnök kér 100 napot, hogy kicsit legalább átlássa, mi folyik a birodalmában, az olimpia előtt 100 nappal ünnepséget rendeznek, és a post it (az a kis ragasztócsíkos jegyzetlap) is éppen 100 lapos. Ez már nem lehet véletlen. Nálunk meg néha akkora a várakozás, hogy a 4 emeletes várakozás tornyot nagyon kicsinek érezzük. Így hát felhoztam a pincéből egy használaton kívüli képkeretet, és ezt csináltam: A  post it et persze az üvegre ragasztottam, kívülről, minden reggel letépünk egy lapot a tömbről. Ezentúl a Ne irigykedj, csináld utánam! rovatban találjátok meg a könnyen, gyorsan, olcsón megvalósítható ötleteket.

Na de

egy  ilyen csapból  mibe fog folyni a víz? Egy ilyen zöld-arany csodához nem lehet odarakni egy sima fehér porcelánt. Én legalábbis nem vetemednék ilyesmire. Van nálunk egy varázsige. "Csak nyitott elmével és befogadó lélekkel  állj hozzá." Ha egy újabb lakberendezési ötletemet szeretném bemutatni a Páromnak, mindig így kezdem. Hidd el, tetszeni fog, csak elég nyitott elmével és befogadó lélekkel kell hozzáállni. Az esetek 90%-ban működik. (A fennmaradó 8 - 9%-ra érvként ott van az, ami a korábbiakban már bizonyított, az "emlékszel, először azt is hogy lerondáztad, aztán kiderült, hogy tök jó". És van 1 - 2%, amikor semmi nem segít. Ilyenkor gyakorlom az elengedést, hagyom az egészet, és nem búsulok, mert tudom, hogy úgyis kitalálok valami mást.) A mosdó keresésének is így kezdtem neki, nyitott elmével és befogadó lélekkel. Minden megoldás érdekelt. A fehér porcelánon kívül. Na és az üvegmosdón. Az már megvolt, pipa, azért ugyanabba a folyóba csak nem lépné

Na, mi van a plafonon?

Tégla! Erről nem volt szó, ezt nekünk senki nem mondta, pedig ez tégla. Tégla betonban. Hívtuk is az építészt, de hirtelen, hogy helyzet van. Biztatott, hogy folytassuk a feltárást, előbb-utóbb csak találunk mást is a téglán és a betonon kívül. Ha a vakolatot verjük le, széltében terjeszkedünk, és sikerül elég nagy területen leverni, akkor találhatunk egy gerendát. Ha nagy területen nem látunk gerendára utaló jeleket, akkor próbáljunk a dolog mélyére  ásni  vésni, a téglás betonban egy vashálót kellene fellelni. Ez bizony tégla És megvaaaan! Akárhogy is nézem, itt egy gerenda! Újabb telefon az építésznek, eldicsekedtünk a gerendánkkal, ő is velünk örült egy kicsit, aztán szólt, hogy keresni kéne egy másik gerendát is, és lemérni, milyen távol vannak egymástól. És ha már úgyis méricskélünk, mérjük meg azt is, milyen szélesek a gerendák. Rajtunk ne múljon. Feltártunk 2 darab, 15 cm széles vasbeton gerendát egymástól 75 centiméterre. Az a kunkori a képe